11 دسامبر 2023 - کلاس جدید داروهای ضد چاقی به طور قابل توجهی در از بین بردن وزن اضافه موثر است. با این حال، فاز سوم یک کارآزمایی بالینی تصادفی که توسط محققانWeill Cornell Medicine وNewYork-Presbyterian  انجام شد، نشان داد افرادی که مصرف این دارو را متوقف کردند، در عرض یک سال، بیشتر وزن خود را مجدداً به دست آوردند. در عین حال، این مطالعه نشان داد که مصرف این دارو نه تنها باعث کاهش وزن بیشتر می‌شود، بلکه باعث بهبود سلامت متابولیک و قلب و عروق می گردد.

نتایج مطالعه ی SURMOUNT-4 که در 11 دسامبر در JAMA منتشر و توسط Eli Lilly and Company حمایت شد، نشان داد که این دارو می تواند به طور قابل توجهی به افرادی که با مشکلات سلامتی مرتبط با وزن خود دست و پنجه نرم می کنند کمک کند، اما این دارو یک راه حل سریع برای کاهش وزن نیست.

دکتر لوئیس آرون، سرپرست تیم تحقیق، و استاد تحقیقات متابولیک و مدیر مرکز جامع کنترل وزن، گفت: چاقی عامل اصلی بسیاری از بیماری‌هایی است که ما وقت خود را صرف درمان آن‌ها در پزشکی می‌کنیم؛ بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و بیماری کبد چرب که یا ناشی از چاقی هستند یا با چاق شدن فرد بدتر می‌شوند. این واقعیت که ما اکنون داروهایی داریم که اثربخشی آنها ثابت شده است، هیجان انگیز و ارزشمند است.

داروی دیابت باعث کاهش وزن می شود

تیرزپاتید، از دسته ی جدیدی از داروها به نام آگونیست های گیرنده GLP-1 است که برای درمان دیابت نوع 2 ساخته شده است. علاوه بر کنترل قند خون، این داروها باعث کاهش وزن نیز می‌شوند، بنابراین شرکت‌های داروسازی فرمول‌های خاصی را برای کمک به کاهش وزن بیماران ایجاد کردند.

در سال 2022، فاز سوم یک کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل شده نشان داد که تیرزپاتید منجر به کاهش 20 درصدی وزن بدن طی 72 هفته شد. این یافته ها سازمان غذا و داروی ایالات متحده را بر آن داشت تا ماه گذشته این دارو را با نام تجاری Zepbound برای کاهش وزن در افرادی با شاخص توده بدنی(BMI) 30  یا بالاتر، و یا افرادی با شاخص توده ی بدنی 27 که به مشکلات سلامتی مانند کلسترول بالا یا فشار خون بالا نیز مبتلا بودند، تأیید کند.

اگرچه اثرات اولیه چشمگیر بود، اما محققان مطمئن نبودند که کاهش وزن پس از دوره ی درمان فعال ادامه یابد یا خیر. برای پی بردن به این موضوع، آنها آزمایش SURMOUNT-4 را راه اندازی کردند که در 70 سایت در آرژانتین، برزیل، تایوان و ایالات متحده بین مارس 2021 تا مه 2023 انجام شد. شرکت کنندگان حداکثر دوز قابل تحمل تیرزپاتید را به مدت 36 هفته مصرف کردند که نتیجه داد: کاهش وزن مورد انتظار 20.9 درصد با بهبود فشار خون، و بهبود معیارهای قند خون و سطوح لیپیدها.

سپس 670 شرکت‌کننده ی واجد شرایط به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا به مدت یک سال دیگر (52 هفته) تیرزپاتید را ادامه دهند یا درمان آنها به دارونما تغییر یابد. افرادی که تیرزپاتید را ادامه دادند، 5.5 درصد دیگر از وزن خود را از دست دادند، در مقایسه با گروه دارونما که 14 درصد از وزن خود را مجدداً به دست آوردند.

اگرچه گروه دارونما هنوز تقریباً 10 درصد سبک تر از وزن اولیه ی خود بود، اما بهبودها در عوامل خطر متابولیکی قلبی در آنها معکوس شده بود. نسبت به دارونما، تیرزپاتید با بهبود قابل توجهی در BMI، سطح چربی، شاخص های دیابت و فشار خون همراه بود.

دکتر آرون، گفت: کسانی که دارونما مصرف کردند، تقریباً نیمی از وزنی را که از دست داده بودند، مجدداً به دست آوردند. در حالی که کسانی که این دارو را ادامه دادند 5 درصد دیگر از وزن خود را از دست دادند، بنابراین کاهش وزن کلی آنها حدود 25 درصد بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد ممکن است برای کاهش وزن خود نیاز به ادامه ی مصرف داروی tirzepatide داشته باشند. دکتر آرون گفت: اگر مصرف این دارو را قطع کنید، دوباره وزن اضافه خواهید کرد. شکی نیست که این اتفاق می افتد، اما این نباید تعجب آور باشد. چاقی یک بیماری مزمن است، مانند دیابت یا فشار خون بالا، بنابراین، باید به طور مزمن(طولانی) درمان شود.

محققان خاطرنشان کردند که اثرات رفتاردرمانی فشرده بر حفظ کاهش وزن بدن را ارزیابی نکرده اند، که می تواند تفاوتی در جلوگیری از بازیابی وزن پس از توقف مصرف دارو ایجاد کند.

تیرزپاتید، از هورمون های طبیعی تقلید می کند که باعث ایجاد احساس سیری می شوند. تیرزپاتید با تقلید از هورمون های GLP-1 و GIP که به طور طبیعی توسط روده بعد از صرف غذا ترشح می شوند، عمل می کند و باعث ترشح انسولین می شود. همچنین با کاهش زمان تخلیه معده و تعامل با بخش هایی در مغز که گیرنده های  GLP-1 را برای سیگنال سیری در خود جای داده اند، اشتها را کاهش می دهد.

دکتر آرون گفت: به جای شمارش کالری، این دارو به فرد کمک می کند تا کمتر غذا بخورد زیرا به مغز سیگنال می دهد که سیر شده است. مکانیسم اثر دوگانه به غلبه بر پدیده ی "توقف اثر" کمک می کند و سبب کاهش وزن بیشتر می شود.

از آنجایی که این دارو هورمون‌هایی را تقلید می‌کند که در سیستم گوارشی تولید می‌شوند، عوارض جانبی آن معمولاً تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست است و با گذشت زمان برطرف می‌شود. در این مطالعه افراد کمی به دلیل عوارض جانبی مطالعه را ترک کردند.

دکتر آرون گفت: افراد وقتی به این روش کاهش وزن را تجربه می کنند، احساس بسیار بهتری دارند، بنابراین آنها به شدت برای این درمان ها مشتاق هستند. اما آنها همچنین باید بدانند که ممکن است آنها را مجبور به استفاده طولانی مدت از دارو کند. به مطالعات بیشتر برای ارزیابی خطرات و مزایای بلندمدت مرتبط با این داروها، به ویژه با توجه به پتانسیل استفاده ی مادام‌العمر آن‌ها نیاز است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/12/231211150759.htm